topfc

De K productie modellen

De geestelijke vader van de K modellen is Percy Goodman, die in 1924 zijn eerste versie van het K(K=camshaft) model presenteerde. De keuze voor de bovenliggende nokkenas (OHC) beoogte maximale toerentallen, zodat de K modellen  geschikt waren voor verdere ontwikkeling van hun fabrieksracers. In de jaren 20 waren de concurrerende merken wedstrijdmotoren kopklepper modellen met stoterstang klepbediening(OHV).

Het OHC Velocette ontwerp was duidelijk superieur, hetgeen aangetoond zou worden met de latere successen van de Veloce fabrieksteams oa met TT races op Isle of Man. Het kon niet uitblijven dat vervolgens ook de concurenten met OHC modellen verschenen.

 

In onderstaand overzicht de produktie K-modellen, die gewoon bij de dealers te koop waren. Zij werden als snelle toermachines aan geboden.


 

 motortype  1 cilinder 4 takt OHC
 boring x slag  74 x 81
 cilinderinhoud  348 cc
 vermogen  
 aandrijving  kettingen
 versnellingen  3 -handgeschakeld
 fabrikage periode  1925-1928
 bijzonderheden bij introduktie werd de naam Veloce gebruikt. Alras werd dit op verzoek van dealers en publiek gewijzigd in Velocette

 

KSS Model MK1


 

 

motortype   eencilinder 4 takt OHC
 boring x slag  74 x 81
 cilinderinhoud  348 cc
 vermogen  18-19 pk bij 5800 omw/min
 aandrijving  kettingen
 versnellingen  3  later 4
 fabrikage periode  1925-1935
 bijzonderheden  handversnelling tot 1932  daarna voetversnelling smalle  spatborden voor racelook KSS  vanaf 1928 als sport tour  model

Model KTP

Geintroduceerd in 1930 als toermodel voorzien van een twinport OHC engine. De ontstekingsmagneet werd vervangen door bobine ontsteking. De dynamo werd geplaatst achter de cilinder. De twinport cilinderkop bleek tov de KSS uitvoering minder efficient. 

Ook de bobine ontsteking  bleek niet betrouwbaar.Na circa 1300 stuks werd de fabrikage in 1931 beeindigd.  

KTS Model MK1

Geintroduceerd in 1931 als opvolger van de KTP. Als toermodel voorzien van brede spatborden, beenschermen en voetplanken. In 1935 vervangen door KTS MK2
.

 

KSS Model MK II DE KSS Mk II is een compleet redesign  van het eerdere succesvolle KSS gietijzeren model. Het rijwielgedeelte is gelijk aan het frame van de MSS, dat op zich weer het frame van de KTT Mk V volgt . Het motorblok heeft nu een gesloten kleppenhuis, zodat olie lekkage geminimaliseerd wordt. Deze KSS  is voor Velocette liefhebbers de ultieme productie motor. Velen betreuren het dat Velocette het OHC concept in de naoorlogse jaren 50-60 niet gecontinueerd heeft

 motortype  eencilinder 4 takt OHC
 boring x slag  74 x 81
 cilinderinhoud  348 cc
 vermogen
 aandrijving  kettingen
 versnellingen  4
 fabrikage periode  1936-1947
 bijzonderheden  nieuw ontwerp OHC met gesloten klepbediening. frame gelijk MSS-gebaseerd op KTT Mk5. 21 inch voorwiel en 20 inch achterwiel. Webb voorvork werd in 1947 vervangen door Dowty telescoop voorvork

 

KTS Model MK II


Algemeen: De KTS MkII is het tourmodel van de KSS.

 

 motortype  eencilinder 4 takt OHC
boring x slag   74 x 81
 cilinderinhoud  348 cc
 vermogen  
 aandrijving  kettingen
 versnellingen  4
 fabrikage periode 1936-1940 
 bijzonderheden brede spatborden- voor en achter 19 inch wielen