Auteur Topic: Loodvervangers  (gelezen 6074 keer)

motocarlo

• Vele forum leden
  • Hero Member
  • *
    • Bekijk profiel
Loodvervangers
« Gepost op: oktober 06, 2011, 08:50:24 pm »
De discussie over het gebruik van loodvervangers is wat op de achtergrond geraakt.
Zelf heb ik eerder een paar seizoenen  Wynn's gebruikt . Maar in recente jaren rijd ik zonder deze bescherming van klepzittingen. Ik tank meestal Euro 95 en heb tot nu toe geen problemen met mijn klepzittingen gehad. De vraag aan het Forum is of de loodvervanger misschien zich zelf overleeft heeft. Ben je voorstander laat dan weten wat je gebruikt en hoe je ervaringen zijn. 

motocarlo

• Vele forum leden
  • Hero Member
  • *
    • Bekijk profiel
Re: Loodvervangers
« Reactie #1 Gepost op: november 01, 2011, 08:50:26 am »
Reactie van Martie Spekkink:
Tijdens een totale motorrevisie van mijn Venom Clubman is er alleen voor de uitlaat een klepzitting in gekomen welke geschikt is voor LPG gebruik. De compressieverhouding is een beetje aan de lage kant gehouden en de klepspeling 0.05 mm meer dan in het boekje wordt vermeld. Dan kunnen de kleppen iets beter hun warmte kwijt op de klepzittingen, omdat ze dus iets langere tijd op de zittingen rusten. Er zijn inmiddels meer dan 40.000 stevige kilometers verstreken en kleppen stellen is niet nodig, omdat de speling keurig constant blijft.
De vooroorlogse motoren hebben geen loodvervanger nodig omdat er destijds ook nog geen lood in de benzine werd gedaan. Dat kwam pas na de oorlog. Er zijn voorvallen bekend dat loodvervanger een stroperige afzetting veroorzaakte op de klepstelen waardoor ze vast gingen zitten in de geleiders! Dus: loodvervanger is alleen goed voor mensen die het spul verkopen!
Martie