Auteur Topic: KSS MK II  (gelezen 10218 keer)

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motocarlo

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KSS MK II
« Gepost op: december 22, 2011, 08:50:46 pm »
Momenteel bouw ik een Mk II blok samen -bestemd voor Sjef.
Graag enig advies mbt volgende vragen:

AAA

Het door de fabriek gebruikte touwtje (K53) is misschien wat al te simpel.
Bestaat er een verbeterde afdichting van de koningas tunnel en de 2 wartelmoeren?

BBB
Het bigend ontvangt olie via krukas moer en veerbelaste kogel. Partnr veer K115
In Timing case bevindt zich een overstortventiel wederom met veerbelaste kogel. Partnr veer  K67.

De hoofdafmetingen lijken min of meer gelijk te zijn.
Hoe onderscheid ik deze 2 veertjes zodat ik elk op de juiste plaats monteer.

CCC
Na eindmontage is het van groot belang om de olie circulatie te testen en af te stellen op voldoende druk in de bovenste cambox.  Bij voorkeur zou ik dit willen doen zonder de motor al te laten lopen.
Is er een optie van proefdraaien met gebruik van externe aandrijving van de oliepomp- dit met tijdelijk verwijderen van tandwiel K-34.

Ik nodig alle K specialisten uit om te reageren. Heinz ich bitte dir um deine Beratung.
Carl

limbers

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Re: KSS MK II
« Reactie #1 Gepost op: december 29, 2011, 03:39:44 pm »
Hallo,
wieder in Deutsch....
Zu dem Pkt. A: Mit O-Ringen ist die Abdichtung ok. Die Dimension ist mir z.Zt. nicht bekannt. Ich habe in meinem Sortiment immer etwas passendes gefunden, also ausprobieren. Wichtig ist, zunächst einen zusätzlichen Ring aus Stahl oder Messing  in die wartelmoer einzulegen. Dieser Ring hat eine Höhe von 3-4 mm und eine Fase wie die Stirnseite von K46/x. Der Ring muss sich in der Moer drehen lassen. Beim Anziehen wirde der O-Ring also nur gequetscht und nicht von dem Gewinde usw. zerschnitten. Ohne diesen zusaetzlichen Ring kann es passieren, daß die Verschraubung sich extrem festsetzt.
Zu dem Pkt. B: Die Federn haben einen unterschiedlichen Drahtdurchmesser. Die Feder für das overstortventiel hat einen Drahtdurchmesser von ca. 0,75mm, für die KW von ca. 0,43mm. (eigene Messung, ohne Garantie....)
Zu dem Pkt. C:  Eine wie auch immer durchgeführte Voreinstellung kann nicht die Einstellung bei warmer Maschine und vor allen Dingen Öl ersetzen.  KEIN  PLATZ MEHR, SIEHE DIE WEITERE ANTWORT

limbers

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Re: KSS MK II
« Reactie #2 Gepost op: december 29, 2011, 04:02:04 pm »
HIER GEHT ES WEITER:
Ich lasse einen reparierten Motor in einem "Prüfstand" aus einem alten Venomrahmen laufen. Der Öldruck wird dabei eingestellt und nach Undichtigkeiten gesehen. Wenn die Einstellschraube plan mit der Kontermutter ist, hat man genügend Öl.  Für den richtigen Öldruck muss die Schraube oft wieder etwas heraus. Eine Idee ist, die Feder auf einer Waage zu messen. Die Bohrung im KH, die von der 1/4 " Kugel verdeckt wird, hat einen Durchmesser von 3/16". Bei einer Federkraft von ca. 140 Gramm drückt das Öl bei 0,8 bar die Kugel auf.  Ich habe die Feder auf eine Waage gedrückt und festgestellt, daß bereits bei minimalem Weg von 2- 3 mm diese 140 Gramm erreicht werden. Also kann man die Situation mit Kugel Federlänge, Schraubenlänge, Lochtiefe usw. ausmessen und so einstellen, daß die Feder 3-4 mm gedrückt wird.  Das ist für die Grundeinstellung bestimmt i.O.
Mein eigener Eindruck ist, daß die Federrate unvorteilhaft hoch ist. Das kann dazu führen, daß bei kaltem Öl trotz richtiger Einstellung der Öldruck sehr hoch wird. Ich konnte schon bis zu 4 bar beobachten.  KEIN PLATZ MEHR..

limbers

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Re: KSS MK II
« Reactie #3 Gepost op: december 29, 2011, 04:29:05 pm »
3. TEIL
Hier würde eine längere Feder mit einer flachen Kennlinie helfen.
Ich bin der Ansicht, daß der Ölhaushalt der KSS Mk2 nicht richtig funktioniert. Im Betrieb fliesst das Öl aus dem Kopf nicht ausreichend ab. Nach dem Abstellen und einer Wartezeit kommt das Öl aus dem Kopf zurück und überflutet das Kurbelhaus. Der Kopf hat keine Entlüftung, die Rücklaufleitung ist zu dünn und mündet unterhalb von dem Ölspiegel. Eigentlich kann das nicht funktionieren.  Das gleiche Problem hat die KTT MK8 trotz dickem Rücklauf, hier wurde später noch eine zusätzliche Ölpumpe eingebaut.
Ich möchte die Gehäuse der MK2 nicht anbohren und mit Ventilen experimentieren. Gibt es damit Erfahrungen?
Zu Zeit fertige  aus einem Rohling eine flache Zahnradpumpe wie bei der KTT Mk4 Antrieb von der NW. Die Verbindung zum Kurbelhaus wird dichtgemacht. Die Pumpenräder werden mit 1/4" Breite ausreichen.
Vielleicht würde ja auch nur eine Belüftungsöffnung am Kopf reichen?? ?   

SORRY DER PLATZ HÄTTE DOCH GEREICHT, aber jetzt höre ich auf.

motocarlo

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Re: KSS MK II
« Reactie #4 Gepost op: januari 01, 2012, 10:23:51 am »
Heinz gelukkig nieuwjaar gewenst.je adviezen worden opgevolgd. Binnenkort meer nieuws.Carl 

Jan Wijngaarden

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Re: KSS MK II
« Reactie #5 Gepost op: maart 06, 2012, 11:25:58 pm »
AAA   Ik denk het touwtje te vervangen d.m.v.een o ring.
BBB   het stijve veertje k-67 voor het smeerolie overstort ventiel.
CCC  wat ik ga proberen is het aandrijf tandwiel k-72 van de oliepomp en magneet ketting vervangen
         door een dummy zonder tanden en aandrijven met boormachine c.c.w. om hiermee de oliedruk       
         rustig op 1 bar af te stellen.Het voordeel van deze afstelling is dat je de motor niet hoeft te draaien en je kan op je gemak het overstort ventiel af stellen.
wanneer de olie circulatie goed werkt dan is het alleen nor nodig het overstort ventiel af te stellen bij bedrijfs temperatuur.
« Laatste verandering: april 12, 2013, 03:46:35 pm door Jan Wijngaarden »

motocarlo

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Re: KSS MK II
« Reactie #6 Gepost op: maart 13, 2012, 10:15:53 am »
Het zgn koud afstellen van oliedruk dient slechts een eerste controle .
De juiste oliedruk instelling moet natuurlijk bij warme motor gebeuren!
Heinz Limbers heeft aangeboden om het KSS MK II blok op zijn proefbank te testen.   
Binnenkort hoop ik zover te zijn. Motocarlo

motocarlo

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Re: KSS MK II
« Reactie #7 Gepost op: februari 16, 2013, 02:07:06 pm »
De samenbouw van het KSS blok heeft veel meer tijd gekost dan verwacht.MAAR---tenslotte heeft ze op 14 febr.2013 de eerste klappen gemaakt en wel in het door Heinz Limbers ter beschikking gestelde testframe op winkelwagen chassis. Samen met Sjef de eerste controles uitgevoerd. Ontsteking - carburatie OK. Olie circuleert terug in de olietank. Met een frisse bougie blijkt de KSS een makkelijke starter.
MAAR..........helaas hebben we geen oliedruk in de bovenste koningasbehuizing-dus ook geen smering op de nokkenas. De afstelling van overstort ventiel naar maximum gebracht- echter zonder effect. Ons hoofdpijn dossier maakt de oliepomp verdacht. Kortom er zal eea nader bekeken moeten worden voordat Sjef het blok kan inbouwen in het inmiddels klaar staande rijwielgedeelte. Wordt vervolgd.

limbers

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Re: KSS MK II
« Reactie #8 Gepost op: februari 20, 2013, 08:56:51 pm »
Hallo Carl,
schön,daß der Motor inzwischen läuft.
 Ursachen für den fehlenden Öldruck,  bei funktionierender Ölpumpe (Rückförderung zum Tank kommt reichlich !?! ):

-- Abdichtung K150 nicht oder falsch verbaut. Das Blech muss am Innenring des Hauptlagers anliegen.  Das Öl geht sonst direkt über das Hauptlager in das Kurbelhaus und wird zurückgefördert . Es kann sich kein Öldruck aufbauen.
--  Unwahrscheinlich, aber schon gesehen: Die Gleitlager der Kegelräder sind ohne Durchgang, d.h. ohne Nut.
--  Die Kugel an der Einstellfeder ist nicht vorhanden. Die Kugel kann versehentlich, bei Montage, durch die seitliche Bohrung zur Zufuhrleitung fallen. Sie fällt also nicht aus dem Motor, sondern liegt in der parallelen Zufuhrbohrung.
-- Die Ölpumpe bekommt wenig Öl, weil die seitliche Bohrung am Einstellventil durch die Einstellschraube teilweise verdeckt ist. Die Schraube ist dann zu lang. Die max. mögliche Einschraublänge kann mit einem abgewinkelten Draht ermittelt werden. 
-- Die Düsengröße für die Nockenwelle liegt im Bereich von 0,8mm. Wenn sie verstopft ist,  kann sich das Gehäuse nicht enlüften.
Ich gaube nicht, daß die Ölpumpe defekt ist, wenn Öl zurückgefördert wird.
Viel Erfolg, Heinz

motocarlo

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Re: KSS MK II
« Reactie #9 Gepost op: maart 19, 2013, 09:47:18 am »
Heinz opnieuw bedankt voor je adviezen! Inmiddels alles gecontroleerd behalve K150 conditie?daarvoor moet het het blok uit elkaar.wel heb ik de inschroefdiepte van de stelschroef gewijzigd door een busje op de stift te plaatsen.de toevoer van olie is nu gegarandeerd vrij.nb de kogel zat toch echt wel op juiste plaats en niet in het zijkanaal! We gaan de test opnieuw doen.mocht er nog geen voldoende druk zijn dan is de volgende stap de oliepomp te demonteren. Zonodig hebben we al uit voorzorg een nieuwe bij Grove besteld! Wordt vervolgd..
« Laatste verandering: maart 19, 2013, 09:51:50 am door motocarlo »

motocarlo

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Re: KSS MK II
« Reactie #10 Gepost op: april 07, 2013, 11:08:36 am »
Lenen betekent ook dat je de spullen terugbrengt. Het testframe op winkelwagen is inmiddels terug in Wietmarschen. Heinz herzlichen Dank voor het gebruik, je geduld en vooral  je adviezen!!
Het KSS blok staat weer op de werkbank. De oliepomp is met behulp van veel warmte en een speciaal gemaakte  trekker verwijderd. Inspectie van de pompdelen toont  dat de tandwielen niet nieuw zijn, maar de pomp zou er toch wel om kunnen functioneren.  Om alle twijfel weg te nemen hebben we toch besloten om de nieuwe pomp in te bouwen. Op aanraden van Heinz nogmaals alle details gecontroleerd. Zo werd de drukregel schroef verwijderd en met een magneetje ook de 1/4 inch kogel. Behalve de kogel kwam er nog iets mee!!Momenteel bekijken we de herkomst van dit vreemde element!
« Laatste verandering: april 07, 2013, 11:12:10 am door motocarlo »