Auteur Topic: Krukas montage in carter.  (gelezen 4601 keer)

bartniek

• Velo leden
  • *
    • Bekijk profiel
Krukas montage in carter.
« Gepost op: juni 07, 2013, 09:24:32 am »
Ik heb altijd de krukas zodanig gemonteerd dat centerlijn bigend/drijfstang exact in het midden van de cilinder boring uit kwam. Dus aan beide zijde de lagers zodanig met shims gevuld tot ik het bovenstaande resultaat had.

Het probleem met de VR is dat hij veel primaire kettingen gebruikte (elke 1000 km). Dit probleem is opgelost door een hardstalen vulring van 0,8 mm dik achter het krukas ketting wiel te monteren.

Ik vraag me af of de fabriek ook zo de krukas monteerde? Of werden de shims aan de nokkenas kant gemonteerd? Want dan schuift de krukas ongeveer 0,3 mm naar de aandrijfkant.
Ps de motoren die ik heb gedemonteerd hadden altijd aan aan beide zijden shims.

motocarlo

• Vele forum leden
  • Hero Member
  • *
    • Bekijk profiel
Re: Krukas montage in carter.
« Reactie #1 Gepost op: juni 16, 2013, 08:18:12 pm »
Hallo Bart, voor het correct uitlijnen van de krukas geldt dat je de drijfstang in het midden moet houden.Dus gebruik je daarbij shims zowel links als rechts geplaatst achter de buitenlagerringen van je krukas hoofdlagers.  Alleen zo worden de krachten optimaal verdeeld op zuigerpen en krukas lagering.
Het uitlijnen van de primaire ketting staat hier in principe geheel los van. Je meldt dat je een 0.8 mmvulring nodig had voor je Viper.  Bij Grove kun je M245 shims kopen in verschillende diktes, waarmee je de uitlijning van krukaskettingwiel tov kettingwiel koppeling kunt afstellen. Wanneer je dit met zorg doet zal de primaire ketting vele jaren /kilometers mee gaan- 40000km is geen uitzondering.
Succes, Carl