topfc

2-tact modellen


In 1913 introduceert Veloce Ltd een door Percy Goodman ontworpen kleine 2 tact met cilinderinhoud 206 cc. Prijs en kwaliteit waren aantrekkelijk voor een groot publiek. De merknaam op de tank was Veloce, maar in de volksmond werd er vanwege dat het een kleine motorfiets was gesproken over Velocette. Reden voor de fabriek  het logo op de tank conform aan te passen. Oorspronkelijk waren het toermodellen en een damesmodel. In 1916 stopt de produktie vanwege het inschakelen  van Veloce Ltd voor fabrikage van oorlogstuig. De fabrikage wordt in 1919 hervat .Tweetakt motoren zijn de basis voor het Velocette programme; het model GTP dat vanaf 1930 verschijnt zal tot 1940 blijven. Dit overzicht toont de ontwikkeling van 2- tact modellen en  de specifieke kenmerken.

In Nederland is zijn er wenig vroege 2 tact modellen bekend. Clubleden zijn in bezit van meerdere GTP exemplaren.           

type 2 1/4 HP

 

 

 motortype  eencilinder 2 takt
 boring x slag  60.3 x 73   en       62 x 73
 cilinderinhoud  206 cc        en       220 cc 
 vermogen  3.65 pk bij 2800 omw/min
versnellingen  1
 aandrijving  riem
 fabrikage periode  1913
 bijzonderheden  merknaam in 1913 nog Veloce -in 1914-1916 gewijzigd in Velocette 
   eenzijdig gelagerde krukas apart smeersysteem ipv mengsmering

 

model D



 

 motortype  eencilinder 2 takt
 boring x slag  62 x 73
 cilinderinhoud  220 cc
 versnellingen  2
 aandrijving  ketting
 fabrikage periode  1915-1916
 bijzonderheden  trommelrem achter
   geen koppeling

 

model S



 

 motortype  eencilinder 2 tact
 boring x slag  63 x 80
 cilinderinhoud  249
 versnellingen  2 of 3
 aandrijving  ketting
 fabrikage periode  1921-1922
 bijzonderheden  2 speed;koppeling;-geen kickstarter3 speed koppeling met kickstarter2 speed voorzien van kookoppeling

 

model E





 

 motortype  eencilinder 2-Tact
 boring x slag  62 x 73  /  62 x 80
 cilinderinhoud  220        /     249
 versnellingen   2 of  3
 fabrikage periode 1922-1926 
 bijzonderheden  koppeling en kickstarter

 

model G



 

 motortype  nog nader in te vullen
 boring x slag  nog nader in te vullen
 cilinderinhoud  nog nader in te vullen
 versnellingen  nog nader in te vullen
 aandrijving  nog nader in te vullen
 fabrikage periode  nog nader in te vullen
 bijzonderheden  nog nader in te vullen

 

Economy model A

 



 motortype  eencilinder 2 tact
 boring x slag  63 x 80
 cilinderinhoud  249
 versnellingen  2 
 aandrijving  ketting & riem
 fabrikage periode  1923 -1924
 bijzonderheden  lichte versie van model G
   rem voor:      trommel
   rem achter:    blok in pulley
   smeerpomp ontbreekt



 

Economy model B



 

motortype eencilinder 2 tact
boring x slag 63 x 80
cilinderinhoud          249
versnellingen 2 of  3
aandrijving ketting
fabrikage periode 1923-1924-1925
bijzonderheden lichte versie model G
  ;vervanger van Model A
  rem voor :4 inch trommel
  rem achter: 4 inch trommel

 

Economy model AC



 motortype eencilinder 2 tact 
 boring x slag  63 x 80
 cilinderinhoud  249
 versnellingen  2 of 3
 aandrijving  ketting
 fabrikage periode  1925-1927
 bijzonderheden  licht economy model
   koppeling en kickstarter
 productie aantal  1150 stuks

 

Economy model H




 

 motortype                 eencilinder 2 tact
 boring x slag  63 x 80
 cilinderinhoud  249
 versnellingen  2 of 3
 aandrijving  ketting
 fabrikage periode  1925-1927
 bijzonderheden  dubbele uitlaat poort
   rem voor:   5 inch trommel
   rem achter: 4 inch trommel
   achterframe 3 inch verlengd
productie aantal 570 stuks

 

 Model H

 

 motortype  eencilinder 2 tact
 boring x slag  63 x 80
 cilinderinhoud  249
 versnellingen  3
 aandrijving  ketting
fabrikage periode 1927-1929
bijzonderheden zadeltank
   webbvoorvork
   rem voor/achter:  6 inch trommel
 productie aantal  1700 stuks verkoopsucces

 

GTP

 

 motortype          eencilinder 2-takt
 boring x slag  63 x 80
 cilinderinhoud  249
 versnellingen  3 later 4
 aandrijving  ketting
 fabrikageperiode  1930-1940  en 1946
 bijzonderheden  dubbele uitlaat  batterij ontsteking; electrische verlichting
 Productie totaal    7877 stuks


De GTP;voor het eerst getoond op de Olympia Show 1929 in London- was in vele opzichten een nieuw ontwerp. Het frame was nu onder open en werd door het motorblok verbonden.

Het motorblok kreeg een conventionele krukas met 2-zijdige lagers, en de cilinder had een losse kop.
De GTP had ipv de gebruikelijke magneet bobine ontsteking. Benzine en olie waren gescheiden.

De oliepomp was verbonden met de gasschuif van de carburateur zodat de oliedosering geregeld werd door het motortoerental.
Hiermee was Velocette de eerste met het zgn. autolube systeem.