topfc

De M modellen (stijf frame)

 
Introductie

Met het ontwerp van de MOV wordt de basis gelegd voor de M-modellen, een reeks van eencilinder OHV modellen van 250- 350 en 500 cc. Bijzondere kenmerken van de eerste MOV zijn het smalle carter met stabiel gelagerde krukas en de hoog geplaatste nokkenas voor accurate klepbediening bij hogere toerentallen.

De boring /slag van de MOV is 'vierkant' waardoor deze 250cc een sportief karakter toont. Het is oktober 1933 als de eerste MOV's geleverd worden. Direct daarna verschijnt ook een 350cc versie-de MAC. Hiervoor wordt de slag van 86.25mm vergroot naar 96 mm-de boring blijft 68 mm. Overige details van het ontwerp blijven zoveel mogelijk identiek. Ook gebruiken beide machines hetzelfde rijwielgedeelte, waardoor aanzienlijke kostenbesparingen bereikt worden.

In 1935 volgt de introduktie van de MSS in de halve liter klasse. Het MSS concept volgt het MAC concept - de slag blijft 96mm, maar nu wordt de boring vergroot naar 84 mm. De voor de MSS aangepaste framebouw volgt de laatste race ontwikkelingen, zoals geintroduceerd met de KTT Mk V.
Gedurende de volgende jaren zal de MAC het best verkocht worden. In totaal 18000 stuks. De MSS verdient bijzondere waardering bij het publiek  als hoogwaardige toermachine geschikt voor solo en zijspangebruik.

MOV

 

 motortype  1 cilinder 4 tact OHV
 boring x slag  68 x 86.25
 cilinderinhoud  248 cc
 vermogen  12 pk bij 5000 omw/min
 aandrijving  kettingen
 versnellingen  4
 fabrikage periode  1933-1948
 bijzonderheden  ontworpen door Eugene Good man samen met Charles Udall begin serie met rechte distributie tandwielen spoedig vervangen door schuine tanden  
   in 1948 met Dowty telescoop voorvork
 produktie aantallen  1933-1940   4167 stuks 
1946-1948     500 stuks

 

MAC 1938



 

 motortype  1 cilinder 4 tact OHV
 boring x slag  68 x 96
 cilinderinhoud  349 cc
 vermogen  14 pk bij 5000 omw/min
 aandrijving  kettingen
 versnellingen  4
 fabrikage periode  1933-1954
 bijzonderheden ontwikkeld conform MOV ontwerp. Smal carter met schuine distributie tandwielen. Materiaal Cilinder en cilinderkop: gietzijzer.  Tot in 1947 uitgevoerd met Webb voorvork. In 1948 met Dowty voorvork, die in 1950 weer vervangen wordt door Velocette gefabriceerde  voorvork. In 1951 verschijnt er een geheel aluminium motorblok. Ook de versnellingbak krijgt gladde vorm. l      
   
 produktie aantallen   circa 18000 stuks   

 

MAC 1948


Wanneer de Webb voorvork niet meer leverbaar is volgt de Dowty voorvork.De vork is luchtgeveerd-een ontwikkeling  van Dowty als leverancier aan de vliegtuigindustrie. De voorrem is nu 7 inch in diameter. In 1950 wordt de Dowty vervangen door een Velocette eigen ontwerp telescoop voorvork.


MAC 1950

In 1950 presenteert Velocette de nieuwe MAC met een geheel in aluminium motorblok. De cilinderkop heeft volledig ingesloten kleppen met integraal tuimelaars. Ook de versnellingsbak krijgt een gladde vorm. Deze fraaie vormgeving is bepalend voor de 50-60 er jaren.


 

MSS 1938



 

 motortype  1 cilinder 4 tact OHV
 boring x slag  81 x 96
 cilinderinhoud  495 cc
 vermogen  21 pk
 versnellingen  4
 aandrijving  kettingen
 fabrikage periode  1935-1948
 bijzonderheden cilinder en cilinderkop van gietijzer. In 1948 wordt de Webbvoorvork vervangen door de Dowty Oleomatic voorvork. 
 produktie aantallen  bijna 6000 stuks

 

MDD

Ook Velocette ontving orders voor het leveren vanlegermotoren.In eerste instantie wordt de MAC hiervoor aangepast. De compressieverhouding wordt verlaagd en de eerste versnelling verhoogd in ratio van 14 naar 16. Het rijwielgedeelte wordt voorzien van een Webbvork met een zwaardere veer en aanslagnokken.

De kleur wordt legergroen, het chroomwerk wordt geminimaliseerd. Deze MAC versie wordt getypeerd als MDD.
In totaal zijn er slechts 1200 stuks geproduceerd.Na de oorlog zullen er de nodige MDD's terugkeren bij de fabriek, waar ze opnieuw opgebouwd worden als civiele MAC's.

 

 

 motortype  1 cilinder 4 takt OHV
 boring x slag  68 x 96
 cilinderinhoud  349
 vemogen  16 pk
 versnellingen  4
 aandrijving  kettingen
 fabrikage periode  1940-1941
 bijzonderheden  
 produktie aantallen  1200 stuks



MAF( AF=Armed Forces)

De MDD werd verder ontwikkeld door Phil Irving tot een meer geschikte legerfiets.Hert rijwiel gedeelte wordt opnieuw verzwaard. Het motorblok wordt aangepast voor de slechte benzine. De versnellingsbak krijgt een lage eerste versnelling voor terreinrijden. Vanwege materiaal schaarste krijgt het motorblok en versnellingsbak gietijzeren deksels.Door haar hoge verkoopprijs werden er slechts een beperkte order - 2000 stuks- geplaatst door het War department.Ook het Russische leger deed een bestelling. Orders werden tussentijds gestopt. Vandaag zijn er nog maar weinig originele MAF's bekend. Enkele exemplaren zijn in bezit van onze clubleden. 

 


 

 motortype  1 cilinder 4 takt OHV
 boring x slag  68 x 96
 cilinderinhoud  349
 vermogen  16 pk
 versnellingen  4
 aandrijving  kettingen
 fabrikage periode  1941-1942
 bijzonderheden  gebruik van gietijzer voor motorblok en versnellingsbak deksels.Onderframe verzwaard met  gesmeed sleestuk
 produktie aantallen  circa 900 stuks