2-Tact Modellen

In 1913 introduceert Veloce Ltd een door Percy Goodman ontworpen kleine 2 tact met cilinderinhoud 206 cc. Prijs en kwaliteit waren aantrekkelijk voor een groot publiek. De merknaam op de tank was Veloce, maar in de volksmond werd er vanwege dat het een kleine motorfiets was gesproken over Velocette. Reden voor de fabriek  het logo op de tank conform aan te passen. Oorspronkelijk waren het toermodellen en een damesmodel. In 1916 stopt de produktie vanwege het inschakelen  van Veloce Ltd voor fabrikage van oorlogstuig. De fabrikage wordt in 1919 hervat .Tweetakt motoren zijn de basis voor het Velocette programme; het model GTP dat vanaf 1930 verschijnt zal tot 1940 blijven. Dit overzicht toont de ontwikkeling van 2- tact modellen en  de specifieke kenmerken.

In Nederland is zijn er wenig vroege 2 tact modellen bekend. Clubleden zijn in bezit van meerdere GTP exemplaren.           

Type 2 1/4 HP

 motortype eencilinder 2 takt
 boring x slag 60.3 x 73   en       62 x 73
 cilinderinhoud 206 cc        en       220 cc 
 vermogen 3.65 pk bij 2800 omw/min
versnellingen 1
 aandrijving riem
 fabrikage periode  1913
 bijzonderheden merknaam in 1913 nog Veloce -in 1914-1916 gewijzigd in Velocette 
  eenzijdig gelagerde krukas apart smeersysteem ipv mengsmering

Model D

 motortype eencilinder 2 takt
 boring x slag 62 x 73
 cilinderinhoud  220 cc
 versnellingen 2
 aandrijving ketting
 fabrikage periode 1915-1916
 bijzonderheden trommelrem achter
  geen koppeling

Model S

 motortype eencilinder 2 tact
 boring x slag 63 x 80
 cilinderinhoud 249
 versnellingen 2 of 3
 aandrijving ketting
 fabrikage periode 1921-1922
 bijzonderheden 2 speed;koppeling;-geen kickstarter3 speed koppeling met kickstarter2 speed voorzien van kookoppeling

Model E

 motortype eencilinder 2-Tact
 boring x slag 62 x 73  /  62 x 80
 cilinderinhoud 220        /     249
 versnellingen  2 of  3
 fabrikage periode1922-1926 
 bijzonderheden koppeling en kickstarter

Model G

 motortype nog nader in te vullen
 boring x slag nog nader in te vullen
 cilinderinhoud nog nader in te vullen
 versnellingen nog nader in te vullen
 aandrijving nog nader in te vullen
 fabrikage periode nog nader in te vullen
 bijzonderheden  nog nader in te vullen

Economy Model A

 motortype eencilinder 2 tact
 boring x slag 63 x 80
 cilinderinhoud 249
 versnellingen 2 
 aandrijving ketting & riem
 fabrikage periode 1923 -1924
 bijzonderheden lichte versie van model G
  rem voor:      trommel
  rem achter:    blok in pulley
  smeerpomp ontbreekt

Economy Model B

motortypeeencilinder 2 tact
boring x slag63 x 80
cilinderinhoud         249
versnellingen2 of  3
aandrijvingketting
fabrikage periode1923-1924-1925
bijzonderhedenlichte versie model G
 vervanger van Model A
 rem voor :4 inch trommel
 rem achter: 4 inch trommel

Economy Model AC

 motortypeeencilinder 2 tact 
 boring x slag 63 x 80
 cilinderinhoud  249
 versnellingen 2 of 3
 aandrijving ketting
 fabrikage periode 1925-1927
 bijzonderheden licht economy model
  koppeling en kickstarter
 productie aantal 1150 stuks

Economy Model H

 motortype                eencilinder 2 tact
 boring x slag 63 x 80
 cilinderinhoud 249
 versnellingen  2 of 3
 aandrijving  ketting
 fabrikage periode 1925-1927
 bijzonderheden dubbele uitlaat poort
  rem voor:   5 inch trommel
  rem achter: 4 inch trommel
  achterframe 3 inch verlengd
productie aantal570 stuks

Model U

 motortype eencilinder 2 tact
 boring x slag 63 x 80
 cilinderinhoud 249
 versnellingen 3
 aandrijving ketting
fabrikage periode1927-1929
bijzonderhedenzadeltank
  webbvoorvork
  rem voor/achter:  6 inch trommel
 productie aantal 1700 stuks verkoopsucces

GTP

 motortype         eencilinder 2-takt
 boring x slag 63 x 80
 cilinderinhoud 249
 versnellingen 3 later 4
 aandrijving ketting
 fabrikageperiode 1930-1940  en 1946
 bijzonderheden dubbele uitlaat  batterij ontsteking; electrische verlichting
 Productie totaal   7877 stuks


De GTP, voor het eerst getoond op de Olympia Show 1929 in London- was in vele opzichten een nieuw ontwerp. Het frame was nu onder open en werd door het motorblok verbonden.

Het motorblok kreeg een conventionele krukas met 2-zijdige lagers, en de cilinder had een losse kop.
De GTP had ipv de gebruikelijke magneet bobine ontsteking. Benzine en olie waren gescheiden.

De oliepomp was verbonden met de gasschuif van de carburateur zodat de oliedosering geregeld werd door het motortoerental.
Hiermee was Velocette de eerste met het zgn. autolube systeem.