M Model

MK V


Met de introduktie van de MK V brengt Veloce de KTT  op gelijk ontwikkelingsniveau van haar Works machines. Allereerst betekent dit de noodzakelijke verbetering van de wegligging. Een geheel nieuw frame vermindert de trillingen en verbetert ook de ophanging van de versnellingsbak. Dit frame wordt ook gebruikt voor de nieuwe KSS MK II en MSS modellen. Het KTT blok wordt gewijzigd ; de cilinder krijgt een diepere montage in het carter. Ook past Veloce lange doorgaande bouten toe, die de cilinderkop en de cilinder tesamen op het carter bevestigen.

 motortype eencilinder 4 takt OHC
 boring x slag 74 x 81 mm
 cilinderinhoud 348 cc
 vermogen 
 versnellingen 4
 fabrikage periode 1935 – 1936
 bijzonderhedenMotorblok voorzien van doorgaande cilinder bouten-verbeterd smeersysteem op cilinderkop. Nieuw frame  met vertikale zadelbuis en gesloten onderzijde. Voorvork extra versterkt. 
 motornummers KTT 550 -KTT 620

MK VI Works Model


Het was in 1935 dat Veloce onder invloed van Stanley Woods experimenteel een nieuw KTT blok en frame ontwikkelde. Daarbij werd gebruik gemaakt van de KSS MK II aluminium cilinderkop en het KTT MK V onderblok. In totaal werden er 3 stuks 350 cc  exemplaren gebouwd. Deze MK VI ‘s  werden niet als produktie modellen beschouwd. 

Opmerkelijk is dat er binnen onze club een MK VI in bezit is.

 motortype  eencilinder 4 takt OHC
boring x slag  74 x 81
 cilinderinhoud 348 cc
 vermogen 
 versnellingen 4
 fabrikage periode 1936-1937
 bijzonderheden Starframe gelijk met MK V
 ook een 500cc blok- met zgn   dogkennel cilinderkop
 motornummers 350 cc KTT 621-622-623
500 ccKTT 624

MK VII


In 1938 verscheen de KTT MK VII als produktie model -nu met de vergrote aluminium clinderkop.De MK VII was een bijna replica van de Works racing KTT uitvoering, zoals door Ted Mellors met succes geraced werden. De produktie periode was met slechts 7 maanden uiterst kort; dit als gevolg van introduktie van achterwielvering. 

In Nederland is er nog een MK VII in prive bezit.

 motortype eencilinder viertakt SOHC
 boring x slag 74 x 81 mm
cilinder inhoud348 cc
 vermogen 
 versnellingen 4
 fabrikage periode 1938
 bijzonderhedenstar achterframe -Webb voorvork met centrale veer unit incl. telscopische geleider-cilinderkop 9 inch vierkant -aluminium cilinder met stalen voering
 motornummers KTT 700 etc 39 stuks

MK VIII


DE KTT MK VIII is voor kenners de ultieme racemotor van alle Engelse merken. Haar wegligging-betrouwbaarheid en prestaties liggen op een zeer hoog niveau. Logisch dat veel prive rijders voor deze motor kozen. Geintroduceerd in 1939 werden er 50 stuks in dat jaar geproduceerd.

In 1947 werd de MK VIII opnieuw in het leveringsprogramma opgenomen. Het laatste exemplaar- KTT 109 – werd in 1953 naar Nieuw Zeeland verscheept. In totaal zijn er meer dan 230 stuks verkocht.

Ook in Nederland waren er toendertijd prive rijders die via importeur Stokvis een exemplaar wisten te bemachtigen. Anno heden kunnen enkele clubleden zich de gelukkige bezitter van een MK VIII noemen.

 motortype eencilinder 4 takt OHC
 boring x slag 74 x 81
 cilinderinhoud 348 cc
 vermogen 27 PK bij 7000 omw/min
 versnellingen 4
 fabrikage periode 1938-1950
 bijzonderheden swingarm achterwielvering met Dowty schokbrekers .
Remmen voor en achter van magnesium.
9 inch vierkante aluminium cilinderkop met 10TT AMAL carburateur. voorrem met magnesium ankerplaat.
  
 motornummers KTT 801-KTT 1090

MAC 1950

In 1950 presenteert Velocette de nieuwe MAC met een geheel in aluminium motorblok. De cilinderkop heeft volledig ingesloten kleppen met integraal tuimelaars. Ook de versnellingsbak krijgt een gladde vorm. Deze fraaie vormgeving is bepalend voor de 50-60 er jaren.

MSS 1938

 motortype 1 cilinder 4 tact OHV
 boring x slag 81 x 96
 cilinderinhoud 495 cc
 vermogen 21 pk
 versnellingen 4
 aandrijving kettingen
 fabrikage periode 1935-1948
 bijzonderhedencilinder en cilinderkop van gietijzer. In 1948 wordt de Webbvoorvork vervangen door de Dowty Oleomatic voorvork. 
 produktie aantallen bijna 6000 stuks

MDD

Ook Velocette ontving orders voor het leveren vanlegermotoren.In eerste instantie wordt de MAC hiervoor aangepast. De compressieverhouding wordt verlaagd en de eerste versnelling verhoogd in ratio van 14 naar 16. Het rijwielgedeelte wordt voorzien van een Webbvork met een zwaardere veer en aanslagnokken.

De kleur wordt legergroen, het chroomwerk wordt geminimaliseerd. Deze MAC versie wordt getypeerd als MDD.
In totaal zijn er slechts 1200 stuks geproduceerd.Na de oorlog zullen er de nodige MDD’s terugkeren bij de fabriek, waar ze opnieuw opgebouwd worden als civiele MAC’s.

 motortype 1 cilinder 4 takt OHV
 boring x slag 68 x 96
 cilinderinhoud 349
 vemogen 16 pk
 versnellingen 4
 aandrijving kettingen
 fabrikage periode 1940-1941
 bijzonderheden 
 produktie aantallen 1200 stuks

MAF( AF=Armed Forces)

De MDD werd verder ontwikkeld door Phil Irving tot een meer geschikte legerfiets.Hert rijwiel gedeelte wordt opnieuw verzwaard. Het motorblok wordt aangepast voor de slechte benzine. De versnellingsbak krijgt een lage eerste versnelling voor terreinrijden. Vanwege materiaal schaarste krijgt het motorblok en versnellingsbak gietijzeren deksels.Door haar hoge verkoopprijs werden er slechts een beperkte order – 2000 stuks- geplaatst door het War department.Ook het Russische leger deed een bestelling. Orders werden tussentijds gestopt. Vandaag zijn er nog maar weinig originele MAF’s bekend. Enkele exemplaren zijn in bezit van onze clubleden. 

 motortype 1 cilinder 4 takt OHV
 boring x slag 68 x 96
 cilinderinhoud 349
 vermogen  16 pk
 versnellingen 4
 aandrijving kettingen
 fabrikage periode 1941-1942
 bijzonderheden gebruik van gietijzer voor motorblok en versnellingsbak deksels.Onderframe verzwaard met  gesmeed sleestuk
 produktie aantallen circa 900 stuks